Vėžio prevencija – 7 būdai sumažinti riziką

V

Manoma, kad apie 50 procentų onkologinių susirgimų būtų galima išvengti, jei būtų nuosekliai laikomasi profilaktikos. Kiekvienas iš mūsų šioje srityje gali pasistengti ir sumažinti savo riziką. Štai keletas būdų, kuriuos pradėje taikyti jau šiandien padarysite didžiulę paslaugą savo sveikatai ir vėžio prevencijai:

Atsisakykite tabako

Rūkymas siejamas su daugeliu vėžinių susirgimų, tame tarpe – plaučių, burnos, gerklės, gerklų, kasos, šlapimo pūslės, gimdos kaklelio ir inkstų vėžiu. Tabako kramtymas padidina riziką susirgti burnos ir kasos vėžiu. Net jei patys nerūkote, vadinamas „pasyvus rūkymas“ – tai yra dažnas buvimas patalpoje, kurioje rūkoma ir pan, padidina plaučių  vėžio riziką.

Rūkymo ar kitokio pobūdžio tabako vartojimo atsisakymas – vienas svarbiausių žingsnių, kuriuos galite padaryti dėl savo sveikatos. Tai labai svarbi vėžio prevencijos dalis.

Maitinkitės sveikai

Nors sveikas maistas nėra absoliuti garantija, kad jūs nesusirgsite vėžiu, tačiau tai gali ženkliai sumažinti susirgimo riziką. Kokia būtent yra toji sveika mityba, padedanti sumažinti susirgimo vėžiu riziką? Štai pagrindiniai principai:

  • Valgykite daug daržovių ir vaisių. Augalinis maistas, tame tarpe ir pilno grūdo ir ankštiniai produktai turėtų būti pagrindinis jūsų maistas.
  • Venkite nutukimo. Valgykite lengvesnius, liesesnius produktus. Stenkitės visai atsisakyti arba stipriai sumažinti cukraus ir gausų gyvūninės kilmės riebalų vartojimą.
  • Jei vartojate alkoholį, darykite tai labai saikingai. Daugelio vėžio rūšių rizika, tame tarpe krūties, storosios žarnos, plaučių, inkstų ir kepenų vėžį, didėja priklausomai nuo suvartojamo alkoholio kiekio ir vartojimo reguliarumo.
  • Sumažinkite perdirbto maisto vartojimą. Pasaulinė Sveikatos Organizacija, Tarptautinė Vėžio Tyrimų Agentūra pateikė išvadas, kad gausus perdirbtų mėsos produktų vartojimas padidina tam tikrų rūšių vėžio riziką
  • Laikykitės Viduržemio jūros dietos principų. Tyrimai rodo, kad moterys besimaitinančios pagal šio regiono dietos principus – vartojančios daug alyvuogių aliejaus, riešutų, gali sumažinti krūties vėžio riziką. Viduržemio jūros regiono mityboje didelis dėmesys skiriamas vaisiams, daržovėms, nesmulkintiems grūdams, ankštiniams produktams, vartojama daug žuvies ir labai saikingai raudonos mėsos.

Išlaikykite sveiką svorį ir fizinį aktyvumą. 

Normalaus kūno svorio palaikymas gali sumažinti krūties, prostatos, plaučių, storosios žarnos, inkstų vėžį. Fizinis aktyvumas, be to, kad padeda palaikyti normalų kūno svorį, pats savaime mažina krūties ir storosios žarnos vėžio riziką. Bet kokia fizinė veikla yra naudinga sveikatai, tačiau norint optimalaus rezultato, reikėtų per savaitę bent 150 minučių vidutinio intensyvumo aerobinio fizinio aktyvumo arba 75 minučių intensyvaus aerobinio aktyvumo.  Taigi, geriausia būtų, jei į kasdieninę savo rutiną įtrauktumėte  apie 30 minučių fizinio aktyvumo.

Saugokitės nuo tiesioginių saulės spindulių

Odos vėžys yra viena iš labiausiai paplitusių vėžio rūšių ir, tuo pačiu, viena iš labiausiai išvengiamų. Išbandykite šiuos patarimus:

  • Venkite vidurdienio saulės. Nebūkite intensyvioje saulėje nuo 10 iki 16 val., kuomet saulės spinduliai yra stipriausi.
  • Stenkitės būti šešėlyje. Kai būnate lauke karštą, saulėtą dieną, kiek įmanoma, pasilikite šešėlyje. Naudokite saulės akinius ir galvos apdangalus.
  • Vilkėkite lengvo audinio rūbus, kurie uždengia atviras vietas. Rinkitės šviesias arba tamsias spalvas rūbų spalvas, kurios atspindi daugiau ultravioletinių spindulių nei pastelės spalvos ar balinta medvilnė.
  • Naudokite kremus nuo saulės. Laikykitės jų naudojimo instrukcijų, tepkitės pakankamą kiekį ir  reikiamu dažnumu.
  • Venkite soliariumų. Jie daro ne mažesnę žalą, kaip ir naturalūs saulės spinduliai.

Stiprinkite imunitetą

Vėžio prevencija susijusi ir su apsauga nuo tam tikrų virusinių infekcijų. Pasitarkite su gydytoju dėl galimybės apsisaugoti/pasiskiepyti nuo:

  • Hepatito B, nes jis gali padidinti kepenų vėžio riziką. Ypač rekomenduojama pasiskiepyti, gyvenantiems aktyvų seksualinį gyvenimą, bet neturintiems pastovaus partnerio, sergantiems lytiškai plintančiomis ligomis, vartojantiems intraveninius narkotikus, vyrams, turintiems homoseksualių santykių.
  • Žmogaus papilomos viruso (ŽPV). Tai lytiniu būdu plintantis virusas, galintis sukelti gimdos kaklelio ir kitų lytinių oraganų vėžį. ŽPV vakcina rekomenduojama 11-12 metų mergaitėms. Ja taip pat gali skiepytis moterys iki  26 metų, kurios nesiskiepijo anksčiau.

Venkite nesaugaus sekso

Tai reiškia, kad reikėtų vengti rizikingos veiklos dėl kurios gali atsirasti infekcijos, kurios padidina vėžio riziką.  Tame tarpe reikėtų vengti nesaugaus sekso. Reikėtų riboti seksualinių partnerių skaičių ir naudoti prezervatyvus. Kuo daugiau seksualinių partnerių turima, tuo didesnė tikimybė susirgti lytiškai plintančiomis infekcijomis (ŽIV, ŽPV). Žmonėms, sergantiems ŽIV ar AIDS, yra didesnė išangės, kepenų ir plaučių vėžio rizika. ŽPV dažniausiai yra susijęs su gimdos kaklelio vėžiu, tačiau taip pat gali padidėti išangės, varpos, gerklės, vulvos ir makšties vėžio rizika.

Reguliariai tikrinkitės sveikatą

Reguliari sveikatos patikra irvėžio žymenų tyrimai ženkliai padidina tikimybę anksti aptikti susirgimą ir sėkmingai jį išgydyti.  

Pradėkite taikyti šiuos paprastus žingsnius jau šiandien. Apdovanojimas už tai truks visą gyvenimą.